Quote

The goal is not to change your subjects, but for the subject to change the photographer.

zaterdag 20 augustus 2011

Urbex fotoshoot België 14 augustus

Via een vriend van me kreeg ik een uitnodiging voor een Urbex fotoshhot in België
Urbex draait om fotografie in verlaten gebouwen, fabrieken etc, de meeste locaties zijn in België en Duitsland omdat men daar nog wel eens de tijd neemt om een gebouw te slopen, het komt voor dat een pand soms tientallen jaren leeg staat voor er iets mee gaat gebeuren.
Uitgangspunt is wel dat je er gewoon in kan, zonder iets open te breken of zo, en alles wat je achterlaat zijn voetsporen.

De foto techniek is heel anders als ik gewend ben, je bent veel meer op zoek naar mooie composities en kan daar ook de tijd voor nemen, iets waar het in de natuurfotografie nog wel eens aan ontbreekt, Ook voor de belichting staan er een aantal opties en trucjes tot je beschikking, zo kom je in deze serie een aantal HDR foto's tegen, die zijn samengestelde uit een serie identieke foto's met over en onderbelichting, softwarematig worden deze samengevoegd en kan je voor een natuurlijke, maar ook voor een abstractemanier van bewerken kiezen, beide zal je hier tegenkomen.

Onze eerste locatie was een veevoerfabriek in de buurt van Gent, het was al snel duidelijk dat die de goorste locatie was die we tegen zouden komen, de loods was bedekt met een flinke laag duivenpoep en er lagen her en der dode vogels en ratten, ook was het grootste gedeelte erg donker, maar we konden toch wat foto's nemen:
Een HDR foto van de lopende band:
Verder was het niet zo spannend
Aan de overkant van de fabriek stond een leeg stationsgebouw waarvan de deur van de wachtruimte open was, achter het loket stond nog de nodige inventaris, maar duidelijk al jaren niet meer in gebruik:
De volgende locatie was een leegstaand klooster, het gebouw was ca 100 jaar oud en vrijwel volledig ontruimd, toch waren er een paar mooie plaatjes te scoren:


De meeste foto's zijn in HDR

De laatste locatie was een oude textielfabriek in sint Niklaas, dis was een zeer grote locatie met veel hallen en wat onverwachte ruimtes, de natuur was er al flink zijn gang aan het gaan want de varens en klimop groeiden her den der in de kantoren en hallen.
In de werkplaats lag nog het nodige materiaal, de volgende 2 foto's zijn identiek maar de ene is met een redelijk natuurlijke, en de andere een doorgeschoten HDR, beiden vindt ik wel wat hebben:






























Het was een bijzondere dag, en voor mij zeker voor herhaling vatbaar, het stimuleert je om op een andere manier naar objecten te kijken en de tijd te nemen om je foto's te nemen.

Volgende blog wordt weer een natuurblog, vandaag een hele groep Ransuilen gefotografeerd en morgenochtend weer eens een rondje AWD doen.

Groetjes
André

9 opmerkingen:

  1. Hoi André, ik begrijp dat je zo'n urbantour voor het eerst doet, en dan kan ik niet anders dan je dikke complimenten geven voor de composities en belichtingen.
    HDR pakt hier ook heel goed uit.
    De 'doorgeschoten' hdr gaat meer op een tekening lijken, zeker wel apart en mooi, maar ik zie het liever minder extreem, kwestie van persoonlijke voorkeur.
    Leuk en interessant experiment!
    groet
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik heb altyd bewondering voor mensen die mooie dingen zien in (vergeef my de uitdrukking)ouwe troep en rommel
    hoewel ik niet kan ontkennen dat er wel mooie platen bijzitten zoals de deur en het trappengat
    gr,bart

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bijzonder fraai gedaan André, ook van dit soort opnames kan ik genieten.

    Groet, Joop

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi André,
    Leuk gedaan dit oude zooi fotografie!
    De "buiten" foto`s vind ik het mooist.
    Je redelijke HDR vind ik mooi maar de doorgeschoten niet zo.
    Bij de redelijke heb je veel diepte en daar gaat het toch vooral om bij HDR, dacht ik.
    Toch leuk dat je beiden laat zien.
    Ik denk dat ik mij eens meer ga verdiepen in HDR, goed toegepast vind ik het erg mooi.
    Groetjes weer,
    Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi. Andre,
    Eerst maar even aangemeld als volger, dat werkt toch gemakkelijker.
    Bij mij op de fotoclub is ook iemand fanatiek met deze tak van fotografie bezig. Ik vind het wel interessant en het lijkt me erg leuk om te doen. De foto's in het klooster vind ik het mooiste en de werkplaats met de gewone HDR. Geweldige resultaten, zeker als dit je 1e keer is.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Andre,

    Lijkt me ook wel eens gaaf om te doen, zo'n urbex shoot. Ik vind, net als velen hierboven, de iets minder doorgeschoten HDR's veruit het mooist. Alle opnames interessant maar die ene werkplaats met achtergebleven (koperen) spullen; die is echt cool zeg. Daar zou ik nog maar eens naar teruggaan. Volgens mij kan je daar nog meer uithalen.

    Mooi resultaat en voor herhaling vatbaar.

    Groeten,
    Robert

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hai André,

    Ik heb even je laatste drie blogs bekeken en kan zien dat je het nodige beleefd hebt.
    Gefeliciteerd met je prachtige ijsvogel opnames.
    Vooral degene waar hij vliegt of duikt. Erg lastig om dat in beeld te vangen en dat is je mooi gelukt.
    Ook erg mooie foto's uit Frankijk. Ik ben ook verschillende malen in de Vendée geweest en daar ook mooie vogels gefotografeerd en als je goed de natuur in je opneemt zie je inderdaad prachtige dingen zoals de ijsvogel.
    Jammer dat je die niet mooier op de foto hebt, maar de foto's uit de hut had je gelukkig al.

    Je laatste blog vind ik erg apart. Wat leuk om dat soort foto's te zien.
    Vooral de foto's van het klooster en dan vooral de hal en de trap zijn prachtig.
    Heel goed gedaan.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Andre
    Wat een prachtige foto's..Het lijkt wel of ze getekend zijn..heel apart..Nu zie ik liever natuur foto's..Maar dit mag er ook wezen...Heel mooi om naar te kijken.
    Soms lijkt het wel op een decor voor een computerspelletje..heel gaaf.
    Gr Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  9. dit soort gebouwen moeten in mijn ogen in HDR, ik vindt het dan zo mooi overkomen. Ze zijn super gemaakt.

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen