Quote

The goal is not to change your subjects, but for the subject to change the photographer.

zondag 20 februari 2011

19-2 in de AWD, Bonte specht en brilduiker

Gistermorgen samen met Jeannette en Joost (onze zoon) op pad naar de AWD, vandaag nemen we de ingang zandvoortse laan, het is 11 uur, maar best nog wel rustig, een clubje nordic walkers maakt zich klaar en ziet de herten langs de parkeerplaats pas als ik er met de camera naar toe loop (ze stonden er al even)
Geen foto gemaakt want ik krijg ze niet zonder hek in beeld, maar het begin is er, heb er meteen al weer zin in.
30 meter na de ingang staat al een hert langs de kant te grazen, ze kijkt rustig om zich heen, maar laat zich door mij niet storen.















Voor we bij de brug zijn steek er een groep damherten over.















Als je zo begint kan de dag al niet meer stuk toch?
We lopen rechtsaf langs het Barnaartkanaal, bij de renbaanveld gaan we even bij de vijver kijken.
Er is genoeg te zien:
Kuifeend











Aalscholver op nest
Een beetje geinspireerd door de macrofoto''s van Greet probeer ik ook naar de kleinere dingen te kijken, mijn telelens heeft een macrostand dus ik probeer hier en daar wat uit.
Ik schiet vooral wat ik mooi vind, vraag me niet wat het is want iik ben geen kenner (we kunnen er wel een kwis van maken, winnaar een kop thee en een koek in de schuilhut? :-)  )























Best nog wel aardig zo zonder statief. kan nog wel wat verbeteren aan de compositie, maar goed, ik leer nog elke dag.


We proberen een stuk langs het Barnaartkanaal te lopen, maar dat levert al snel natte voeten op, deze zwaan vind ons gezelschap niet zo fijn, hij is niet echt agressief, maar laat met zijn hoge rug wel merken dat we niet gewenst zijn.






















Laten we zijn wens maar respecteren, we keren terug naar het pad, langs de .... schapen?
Het zonnetje doet zijn best om door te breken, maar t wil niet echt lukken.

Opeens wordt mijn aandacht getrokken door iets rossig´s in een boom rechts, ik probeer iets dichterbij te komen en druk 3 keer af voor de vogel er vandoor gaat.
Als ik de foto's bekijk blijkt het om een bonte specht te gaan, nou heb ik vaak spechten gehoord, maar nog nooit echt één gezien in t wild, dus ik ben erg blij.
2 van de drie foto´s kijkt hij naar mij maar de derde staat hij mooi op, toch nog flink gecropped, maar ik ben blij met het resultaat.

We lopen verder naar de schuilhut, een enorme batterij aan Camera´s en enorme telelenzen staat opgesteld.
er lopen een man of 4 in de rondte, karretjes om de camera/apparatuur te vervoeren, alles staat er klaar voor, alleen de vossen laten zich niet zien. de heren vertrekken richting mouflonschapen begrijp ik.
We nemen een kopje thee en lopen daarna over de duizendmeterweg richting westerkanaal.
Jeannette had hier van de week grote kuddes damherten gezien, met veel mannetjes.
In het kanaal zie ik wat kuifeenden? nee deze zijn toch weer anders, thuis even opgezocht en het blijkt om een koppel brilduikers te gaan.
We komen nog een buizerd tegen, maar mijn geluk met roofvogels moet nog komen dus geen foto :-)
Even verderop vlieg een reiger voorbij
Net een vliegtuig
Als we weer richting uitgang lopen horen we het geluid van geweien die tegen elkaar aan botsen, even verderop zit een groep damherten, de vechtende herten zitten achter een bosje en krijg ik helaas niet goed in beeld, maar er is genoeg te zien.
































Prachtige kleuren heeft dat laatste mannetje, veel meer bruintinten als de rest.
Terwijl ik dit schrijf is het zondagmorgen en zit ik te wachten tot Jeannette uit haar werk komt, vanmiddag gaan we richting Oase, ben benieuwd wat we vandaag allemaal weer zien.

groetjes
André

6 opmerkingen:

  1. het zijn altijd mooie wandelingen in het AWD, je hebt er prachtige foto's van weten te maken. Veel plezier vanmiddag en hopelijk is het niet zo koud meer..

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  2. mooi verslag met prima illustraties erbij
    dat is het leuke met fotografie je ontmoet altyd mede hobbyisten waar je altyd nuttige info van krijg en soms ook een andere kijk op bepaalde onderwerpen
    gr,bart

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Andre,

    en prachtig fotoverslag, ik ben echt even meegelopen. De specht is echt super, hele mooie foto. De herten (vooral die laatste mannetjes) staan er ook geweldig op en dan heb je ook nog kuifeendjes. super he, zo'n wandeling.
    Geen vossen gezien bij de hut?
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi André, een heerlijk AWD-verslag met veel herten, leuk, ik heb ze de laatste tijd niet zo veel gezien. Het mannetje met de bruine kop is prachtig, zowel het hert als je foto's ;-)
    Grappig dat je je door Greet hebt laten inspireren door de macro's, zo doen we allemaal weer aardige ideetjes bij elkaar op.
    Groet
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk André dat je geinspireerd bent geraakt door mijn macrofoto`s en je hebt met je telelens ook mooie plaatjes gemaakt.
    Hoe het eerste mos heet weet ik niet, het is wel algemeen voorkomend mos.
    De tweede foto is een uitlopende tak met groot dooiermos (het gele) onder de loot.
    De derde foto lijkt mij ook dooiermos en de vierde is een judasoortje.
    De rest van je foto`s zijn ook prachtig, en gaaf die specht.
    Ik heb met plezier met je meegekeken,
    groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Die wandelingen in de awd zijn eigenlijk altijd wel de moeite waard geloof ik. Ik ben er pas 3 keer geweest, maar dat was ook echt feest. Mooie serie heb je er van gemaakt. prachtige foto's zitten er tussen.
    Groetjes Jacqie

    BeantwoordenVerwijderen